Jo mindre globalt CO2-udslip, jo mindre belaster vores import klimaet

Forbrugerne skal kende deres CO2-udslipBæredygtig globalisering – ja tak!

Over halvdelen af det drivhusgasudslip Danmark og danskerne er ansvarlige for stammer fra importerede varer samt danske flyrejser og danske skibe. Derfor kan Danmark ikke blive drivhusgas-neutral ved egen hjælp alene. Vi lever i en global verden, og de varer, vi importerer og den udlandsferie vi holder, giver store drivhusgas-udslip.

Vi har dog et valg: Hvis vi alle fx alle vælger spanske tomater i stedet for hollandske, reducerer vi med udslippene med 40.000 ton CO2 om året. Og hvis vi bruger dansk protein til svinefoder i stedet for protein af importeret soja, reducerer vi med over drivhusgas-udslippene med 2 millioner ton CO2-ækvivalenter om året. Og hvis vi taget toget på ferie frem for fly, reducerer vi rejsen drivhusgas-udslip med mellem 10 gange og 500 gange.

Jo mindre det globale CO2-udslip er, jo mindre belaster vores import klimaet. Derfor er internationale aftaler afgørende for, at vi kan blive CO2-neutrale i Danmark.

Forbrugerne skal kende deres drivhusgas-udslip

Enhver vare, vi lægger i indkøbskurven, har et drivhusgas-aftryk, der stammer fra dens produktion og transport. Selvom man i Holland er dygtige til at bruge overskudsvarme til drivhuse, så er drivhusgas-aftrykket på tomater stadig fire gange så højt som tomater fra Spaniens sol. Med andre varer, fx visse møbler, er det skovrydning, der er den store synder. For flyferier er det transporten, der er problemet.

En vare og en feries drivhusgas-aftryk bør gøres til en del af varedeklarationen på lige fod med næringsindhold, E-numre og oprindelsesland. Når CO2-aftrykket er tydeligt, kan et pres fra forbrugerne gøre en forskel. 

      Sådan sparer vi CO2:

  • Indfør deklarationskrav for varers og pakkerejsers drivhusgas-aftryk
  • Reducér import af særligt CO2-belastende varer fx soja
  • Arbejd europæisk for omstilling af fragt fra lastbiler til el-godstog
  • Arbejd internationalt for afgifter på skibs- og flybrændstof

     

OBS: For nemheds skyld omtales CO2-ækvivalenter blot som CO2.  
      CO2-ækvivalenter er et samlet mål for udslip af alle drivhusgasser hvor CO2,
      metan og lattergas er de vigtigste.

Mere bæredygtigt landbrug og erhverv

En stor del af importen er engrosvarer, som indgår i industri- og landbrugsproduktion og aldrig når forbrugerne. Her skal vi reducere vores import af de mest belastende varer, også selvom produktionen går til eksport.

Et eksempel er soja, som bruges til svinefoder. For hvert kg svinekød, vi producerer i Danmark, udleder vi drivhusgasser svarende til 8 kg CO2, og 25% af denne stammer fra importeret soja. Latinamerikansk soja har et enormt CO2-aftryk pga. rydning af regnskov, der frigiver CO2 og andre drivhusgasser. Men protein fra soja kan erstattes med egenproduceret protein fra fx raps, som man gør i Finland, og det vil halvere svinefoderets CO2-aftryk. Eller vi kan lave svinefoder af græs og andet som har lavt drivhusgas-aftryk.

Import af olie fra canadisk olieskifer, der udvindes med store drivhusgasudslip, er et andet eksempel, hvor vi har alternativer. Rigtigt anvendt kan EU's brændstofkvalitetsdirektiv her være med til at sikre et importstop.

Internationalt samarbejde er vejen frem

For at reducere vores drivhusgas-udslip fra import er det ikke nok at fravælge de værste varer. Vi skal også arbejde for at reducere drivhusgas-udslippet fra produktion og transport af varer globalt. Selvom der er store drivhusgasudslip fra landbrugsvarer skyldes omkring 2/3 af danske drivhusgasudledninger, incl. import.

En indsats for mere energieffektivitet og vedvarende energi i Kina vil eksempelvis gøre meget for vores CO2-udslip i Danmark, da vi importerer stadig mere kinesisk tøj og elektronik, som produceres med 70% brug af kulkraft.

For at reducere importvarernes CO2-aftryk fra transporten skal vi på kort sigt reducere vores import af tunge varer. På længere sigt skal vi arbejde for, at Europas landtransport omstilles fra lastbiler til eldrevne godstog. Til vands skal skibstransporten effektivisere sit brændstofforbrug, bl.a. ved at der indføres afgifter på brændstoffet, der nu er afgiftsfrit, og på lang sigt omstille til el og brint, suppleret med vindkraft. Flybrændstof er ligeledes afgiftsfrit og bør beskattes, da det er den mest klimabelastende transportform. Hvis der kommer afgifter flyvning vil det kunne betale sig at genetablere nattog. Da den gennemsnitlige flyrejse er 1500 km hver vej, vil mange flyrejser kunne erstattes af nattog. På længere sigt vil elektriske fly helt kunne eliminere flyenes drivhusgasudslip. Men de bliver ikke udviklet så længe fossilt brændsel til fly er afgiftsfrit.

VedvarendeEnergis notater om drivhusgasudledninger fra landbrug, international transport, import m.m.:

blue arrowBaggrundsnotat om landbrugs drivhusgasser

blue arrowBaggrundsnotat om andre drivhusgasudledninger

blue arrowInternational transport

blue arrowSamlede danske drivhusgasudledninger


 

VedvarendeEnergis energivision      
er støttet af Velux Fonden
VedvarendeEnergis energivision er støttet af Veluxfonden

 

 

ve.dk samler statistik ved hjælp af cookies

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side. Ønsker du helt at undgå cookies, skal du slå cookies fra i din browser. - Læs mere her

Luk og acceptér