Hjem > Boligejere rykker på energiforbedringer

Boligejere rykker på energiforbedringer

Den direkte dialog med borgeren er helt afgørende, når der skal gøres noget ved energiforbruget i de danske hjem. Det viser erfaringer fra en række kommuner, hvor man bogstaveligt talt har ladet energirådgivere kigge ind bag isoleringen på privatboliger og efterfølgende diskuteret med boligejeren, hvad der vil være fornuftigt at få gjort noget ved.

”Nok bugner internettet med informationer om alt fra varmepumper til isoleringstyper, men borgere bliver hurtigt forvirret af den slags. Vi oplever at den direkte dialog afklarer tvivlsspørgsmål og får sat gang i energirenoveringerne”, fortæller Janus Hendrichsen fra EnergiTjenesten, der hjælper kommuner med den borgernære rådgivning.

En undersøgelse fra Næstved Kommune understøtter Janus Hendrichsen. Her fik 225 huse et energitjek af EnergiTjenesten, og allerede tre måneder efter var 46% af husejerne i fuld gang med gøre deres bolig mere energirigtig.

Energiforbedringer

95% af en kommunes CO2-udledning kommer fra virksomheder og borgere, så de danske kommuner har en opgave med at få begge parter til at sætte energiforbruget ned. Derfor har flere end 30 danske kommuner etableret samarbejde med den uvildige rådgivningstjeneste, EnergiTjenesten, som blandt andet via grundejerforeninger tager rundt på de danske villaveje og rådgiver husejerne.

Maibrit Georg er formand for grundejerforeningen Søglimt i Værløse, som har haft EnergiTjenesten på besøg: ”Vi fik en masse konstruktive forslag til, hvordan vi som boligejere kunne komme i gang med at energiforbedre boligen. Så vi er klart bedre rustet nu til at gå i gang med opgaven”, fortæller Maibrit Georg.

Kontakt: Janus Hendrichsen, EnergiTjenesten. Tlf. 36 98 68 21

Scroll til toppen