Hjem > Byzoner skal gøres ultrarene ved at fjerne ordinære biler

Byzoner skal gøres ultrarene ved at fjerne ordinære biler

Indfør superskrappe miljøkrav til biler, der kører i bykernen, lyder anbefalingen fra global tænketank. Det går for langsomt med udrulningen af de rene transportformer, mener tænketank, der er nedsat af dækfabrikanten Michelin.

En håndfuld elbiler og en hybridbus hist og her skaber ikke en ren transportsektor.

Det går alt for langsomt med at udrulle de rene transportformer, der faktisk findes, i stor målestok.

Der skal ske noget, og midlet kan – ifølge en ny, såkaldt ’Grønbog’ fra en tænketank nedsat af den franske dækgigant Michelin – være byzoner, hvor kun biler og især varebiler, der slet ikke forurener, har fri adgang.

“Det er ved at gå op for byerne, at miljøzoner giver tredobbelte fordele: mindre trængsel og stress, mindre forurening og forbedret sikkerhed og livskvalitet”, siger Erik Grab, Michelins vicepræsident med ansvar for strategi.

Og Fabio Ferrari fra den franske virksomhed Symbio FCell, som fremstiller brændselsceller til brintbiler, stemmer i:

“I fremtiden skal det kun være lydløse elbiler, der kører i bykernen. Varebiler og lastbiler på fossile brændstoffer, også selv om det er meget effektive hybridbiler, duer ikke”, mener han.

Indfører man de ultraskrappe miljøzoner, vil de blive en løftestang for det afgørende skift, der skal til, for at en stor del af transportsektoren skifter over til helt rene teknologier bygget på el og brint, siger han.

“Det betyder, at de firmaer, der leverer varer inde i byen, skal manøvrere med forskellige regler for, hvor de må køre med hvilke biler. Ofte er det enkleste for dem at skifte hele flåden ud til biler, der ikke forurener”.

På samme måde kan ultra-miljøzoner give ekstra skub til at omlægge alle bybusser til el og brint. Når først man har en større flåde af busser og biler, der kører på alternativ energi, kan det betale sig at bygge brinttankanlæg og ladestandere.

London bliver første by

London bliver sandsynligvis den første by i verden, der indfører en ultra-miljøzone. Borgmester Boris Johnson har foreslået en sådan zone i midtbyen fra 2020. Kun køretøjer med ingen eller meget lave udledninger vil få lov at køre i det centrale London. Det vil fremme udviklingen af flere hybridbusser, elektriske taxaer og varebiler, der ikke forurener, fortæller Andy Eastlake, som er direktør for det britiske Low Carbon Vehicle Partnership – partnerskab for grønne køretøjer.

Mens mange byer, herunder danske, har indført en mild form for miljøzone, der kun udelukker de allermest forurenende tunge køretøjer, vil Londons model sætte nye standarder, siger trafikekspert Kåre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd.

“Det bliver kanonspændende at følge Londons forslag”, siger han. Han finder det fornuftigt, at man sætter en skæringsdato nogle år ude i fremtiden, så virksomheder og privatbilister har mulighed for at forberede sig på de skrappe regler.

“Udviklingen i elbiler går lynende hurtigt i disse år, og de bliver billigere. Hvis vi kan få en meget større andel elbiler også som erhvervskøretøjer, er der ingen tvivl om, at det virkelig kunne løse mange problemer”, siger han.

Pointen er, at en ultra-miljøzone virker langt ud over bykernens grænser. For bilerne kommer jo et sted fra, før de kører ind i bymidten – og de skal et sted hen bagefter, hvor luften også vil blive renere, samtidig med at CO2-udslippet falder.

For virksomheder, der opererer en større transportflåde, kan det anspore til at udskifte alle køretøjer til ny teknologi i stedet for at have forskellige typer biler, varevogne og busser til forskellige opgaver, lyder teorien.

Den gode cirkel

I den ultrarene zone skal byen samtidig tilbyde grøn, kollektiv transport i topklasse og til rimelige priser. Mindre trængsel og renere luft gør bykernen mere attraktiv og sikker for både fodgængere og cyklister, og på den måde bliver den gode cirkel selvforstærkende, lyder tankegangen i Michelins ’Grønbog’.

Miljø- og teknikborgmester i Københavns Kommune Morten Kabell (EL) er ærgerlig over, at den danske regering ikke vil tillade de byer, der ønsker det, at indføre skærpede miljøzoner.

“Det er beskæmmende, at en konservativ borgmester i London er mere progressiv end end socialdemokratisk regering, siger han.

I juni i år droppede regeringen endegyldigt et forslag om såkaldte ren luft-zoner i byerne, som ellers var en del af regeringsprogrammet. I stedet har miljøminister Kirsten Brosbøl (S) præsenteret en såkaldt ren luft-pakke, som blandt andet vil sætte katalysatorer på 300 bybusser, men som ikke gør noget ved varebiler og personbiler.

“Boris Johnsons forslag er et rigtig godt forsøg til at skitsere vejen frem for transport i byerne”, siger Morten Kabell. “Det ville være til stor gavn for de mange tusinder af københavnere, som lever med, at bilerne sprøjter forurening ud i hovedet på dem. Men jeg har desværre ikke stor forhåbning til, at denne regering vil være med til at gennemføre det”, siger han.

Scroll til toppen