Hjem > Vi arbejder for > Grøn omstilling > Energifællesskaber

Energifællesskaber

Den grønne omstilling og udbredelse af vedvarende energi har brug for et hurtigt løft. Det kan lokale energifællesskaber være med til at give.  

Udbredelsen af vedvarende energiformer er centralt for den grønne omstilling, men når eksterne investorer vil opstille sol- og vindkraftanlæg, møder de ofte lokal modstand. De eksterne investeringer bidrager oftest heller ikke meget til udviklingen i et lokalområde. Denne dynamik er lokale energifællesskaber med til at modvirke. Med energifællesskaber med lokalt ejerskab og lokalt forbrug af energien kan fordele og ulemper vejes op mod hinanden. Udover de økonomiske fordele, som energifællesskabets medlemmer får gavn af  idet energien her ofte vil være billigere end alternativerne giver det lokale ejerskab indflydelse på den præcise udformning og placering af anlæg, så gener kan minimeres. 

I energifællesskaber organiserer en gruppe mennesker sig omkring lokal produktion og forbrug af vedvarende energi. Det kan være strøm fra vedvarende energi, men kan også omfatte varmeproduktion, hvilket der specielt er interesse for i landsbyer udenfor fjernvarmeområder. Med etablering af eksempelvis minifjernvarme eller et fælles termonet kan energifællesskabets medlemmer komme helt væk fra at opvarme med olie, gas og træ. Det vil ofte være billigere og bedre end individuelle varmepumper.  

Når et energifællesskab etablerer anlæg, er der mulighed for besparelser sammenlignet med privatejede systemer i den enkelte husstand, da større anlæg ofte er billigere. Medlemmerne kan også etablere anlæg på individuelle huse. Energifællesskaber kan gøre etablering og drift lettere og billigere ved at købe materialer og arbejdskraft ind i fællesskab. De vedvarende energianlæg kan være alt fra solceller spredt på hustage, eller mark, til vindmøller. Det kan også være en sammensætning af forskellige energikilder. I et energifællesskab kan man også arbejde sammen om energibesparelser og ladestandere til elbiler. 

Energifællesskaber kan også bidrage med tilpasning af lokal produktion af vedvarende energi til det lokale forbrug, så man på den måde kan reducere belastningen af elnettet. Det kan ske ved at energifællesskaber kan kombinere forskellige forbrugsgrupper, som almindelige husstande, forretninger, kirker m.m., ved at aftale at noget forbrug kan tilpasses produktion med batterier og andet.  

Fordelene ved energifællesskaber går ud over de tydelige tekniske og økonomiske gevinster. De er med til at styrke engagementet i lokalsamfundet og samarbejder, som kan udvikle sig og blomstre til langt mere i fremtiden. 

Vi mener

at borgene skal inddrages og være en aktiv del af den grønne omstilling.  

at det skal være nemmere at etablere energifællesskaber. 

at der skal sikres en lokal kollektiv tarif, som gør det mere attraktivt at bruge el tæt på produktionen i et lokalområde. 

at det skal være muligt at dele el indenfor en ejendom med f.eks. flere lejere, i kolonihaver o.a. 

at energifællesskaberne og private el-producenters rettigheder også på andre områder skal sikres i overensstemmelse med EU-direktiverne (Elmarkedsdirektivet, Vedvarende Energi Direktivet). 

 

Relaterede artikler

Tesla Cybertruck moderne el-bil

juli 7 2020

Er der fremtid i el-biler?

Opfindelsen af elbilen er langtfra ny. Allerede for 40 år siden skrev forskningsleder på Kemisk Institut ved SDU, ...
Læs mere

marts 4 2020

En gratis tur over Storebælt er desværre ikke nok

Der skal både strukturelle ændringer til og et stærkere personligt ansvar, hvis udledningen af drivhusgasser skal nedbringes mærkbart, ...
Læs mere

november 18 2019

VedvarendeEnergis Jonathan Ries: Flyafgifter er nødvendige

For at mindske udslippene fra fly på kort sigt frem mod 2030, kommer vi ikke uden om, at ...
Læs mere

august 13 2019

Flyafgifter kan skubbe os i den rigtige retning

"I Tyskland er man gået så langt, at man nu diskuterer et forbud mod indenrigsflyvninger. Det foreslog De ...
Læs mere

marts 18 2019

Hvordan rejser jeg mest klimavenligt mellem København og Aarhus?

DSB alene transporterer hvert år mere end 8 millioner personer mellem Øst- og Vestdanmark. Dertil kommer et stort ...
Læs mere

februar 6 2019

Den globale flytrafik er fordoblet siden 1990 og tredobles frem mod 2050

Charterferie, forretningsrejser, storbyferie og drømmerejser. Danskerne flyver mere og mere, og udledninger af drivhusgasser og partikler fra flyvning ...
Læs mere

januar 9 2019

Afgifter og aflad: Luftfarten flyver under radaren

Af Claus Christensen Som flypassager kan man vælge at betale ”aflad” i form af klimakompensation, og flere lande ...
Læs mere
fly 2000px

december 5 2018

VedvarendeEnergi stiller forslag om flyafgifter

Flyvning har en stor og stigende klimabelastning. Danskernes klimabelastende flyvning er 4- 5 gange større end verdensgennemsnittet og ...
Læs mere

november 22 2018

VedvarendeEnergi er med til at aflevere 41.000 underskrifter

I dag - torsdag den 22. november - overrækker VedvarendeEnergi over 41.000 underskrifter for indførsel af klimavenlige nattog ...
Læs mere

november 9 2018

Kører det for både dig og klimaet?

Bil, tog, cykel, fly eller færge? Hvad er egentlig den mest klimarigtige måde at komme rundt på? Det ...
Læs mere

oktober 10 2018

VedvarendeEnergi: Blokering for elbiler sidder også i folks hoveder

Pressemeddelelse den 9. oktober 2018 VedvarendeEnergi nikker anerkendende til regeringens mål om 1.000.000 elbiler i år 2030. Men ...
Læs mere

februar 28 2018

Trafikstyrelsen: Stigende billetpriser og færre passagerer i de danske tog

VedvarendeEnergi og andre miljøorganisationer kritiserer Trafikstyrelsens uambitiøse plan for jernbanerne til 2032. Trafikstyrelsen har nemlig fremlagt en plan for ...
Læs mere

september 22 2017

Dårlig dag for miljøet: Billigere biler øger klimabelastning og forsinker omstilling til VE

Det nye forlig om bilafgifter misser mulighederne for at reducere klima-og miljøbelastning fra Danmarks personbiller og vil gøre ...
Læs mere

august 31 2017

Tænk klima og miljø med i bilafgifterne

Med tirsdagens skatteforslag (fra 29/8 2017) vil regeringen nu for tredje gang reducere registreringsafgiften for benzin- og dieselbiler. ...
Læs mere

december 13 2016

Regeringen har chancen for at give elbiler en hurtigere accelleration

Stil afgiftsstigninger i bero, så vi kan få gang i elbilsalget, siger miljøorganisationen VedvarendeEnergi   Salget af elbiler ...
Læs mere
fly 2000px

november 3 2016

Gør som Norge – lad flypassagerer betale en beskeden miljøafgift

Mens det koster forbrugerne 8-10 kroner at tanke en liter benzin eller diesel, slipper flyselskaberne med at betale ...
Læs mere
Bedste1

september 23 2016

Klimaløsning: Ring til bedste!

    I dag taler vi om, at vi skal have en bedre dialog mellem generationerne. Irland har ...
Læs mere
netvaerk for baeredygtig trafik

august 19 2016

Forslag til bedre togbetjening mellem Danmark og Tyskland

Netværk for bæredygtig trafik 16. august 2016 Baggrund I de kommende år vil udbygningen og opgraderingen af Sydbanen ...
Læs mere

Vedvarende Energi støtter opfordring om opretholdelse af europæiske nattog

Åbent brev om at opretholde nattog   Kære kommissær Bulc!   I de senere år er flere og ...
Læs mere

Vi skal udfordre flybranchen og sikre det globale miljø

Mens nogle har glædet sig til lysere udsigter for klimaet med Paris-aftalen fra december sidste år, er det ...
Læs mere
blue arrow

februar 16 2016

Debatindlæg: Dejlig lav oliepris?

Som bilejer kan man i disse dage glæde sig over de lave benzinpriser. Også brændsel til oliefyr er ...
Læs mere

Oslo skal være bilfri

Oslos nye bystyre har beslutte, at Oslo skal være bilfri indenfor den inderste ringgade, Ring 1, og at ...
Læs mere
blue arrow

oktober 19 2015

De små elbiler og brintbilerne reddet; men ikke omstillingen til vedvarende energi i transporten

Det er godt, at der nu er kommet en beslutning omkring el-bilerne, så det for rigtig mange danskere ...
Læs mere

Højrefløjens vagthund

De seneste uger har De Konservative for alvor markeret sig som højrefløjens vagthund for en ambitiøs klima- og ...
Læs mere

Omlæg Femern-forbindelsen til biltog som under den engelske kanal

Forligspartierne bag Femernforbindelsen (Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, SF og Konservative) skal en af de nærmeste dage ...
Læs mere

Ærø får 125 EU-millioner til grønt færgeprojekt

Ærø Kommune har fået bevilget millioner til et projekt om elfærger. Det giver store perspektiver for miljøet og ...
Læs mere
hurtigomstilling jatak

januar 28 2015

Hurtig omstilling

  THE TALK:   THE WALK: Hvis Danmark trækker ud i overhalingsbanen, kan vi få 100 % vedvarende ...
Læs mere

Samkørsel

  THE TALK:   THE WALK: Tag et kig ind i bilerne i morgentrafikken. I langt de fleste ...
Læs mere
flerecykler jatak1

januar 28 2015

Flere cykler

THE TALK:   THE WALK: Rigtig nok er Danmark et cykelland – men vi kan gøre meget mere ...
Læs mere
blue arrow

januar 20 2015

Toyota løbet over ende af brintbil-købere

Forventningerne til Toyotas nye brintbil Mirai er så store, at der allerede nu er forudbestilt næsten fire gange ...
Læs mere

Byzoner skal gøres ultrarene ved at fjerne ordinære biler

Indfør superskrappe miljøkrav til biler, der kører i bykernen, lyder anbefalingen fra global tænketank. Det går for langsomt ...
Læs mere

Vi må godt tro på den kollektive trafik

KLUMME: AF Bodil Kornbek, formand for VedvarendeEnergi Der er brug for endnu bedre kollektiv trafik i en bæredygtig ...
Læs mere
blue arrow

september 12 2014

Miljøvenlig trafik: Nattoget er fremtidens transportmiddel

DSB har meldt ud at City Night Line nattogene mellem Danmark og hhv. Amsterdam/Køln, Basel og Berlin/Prag vil ...
Læs mere

Danskernes hang til mikrobiler er tæt på at redde regeringens klimamål

De populære små biler bidrager til et hurtigere fald i CO2-udledningen fra transporten end hidtil forventet. Det viser ...
Læs mere

Fordobling af elbiler på vej

Energistyrelsen uddeler godt 30 millioner kroner til offentlige og private elbilsprojekter. Det betyder, at omkring 1500 nye elbiler ...
Læs mere

Nye gas- og elmotorveje til Danmark er unødvendige

Milliarder af kroner til udbygning af energiforbindelserne i Europa – heriblandt en ny gasledning mellem Polen og Danmark. ...
Læs mere

Kommentar til kvotehandelsystemmet for flytransport

Vi mener, at fly skal beskattes som alle andre forurenere i forhold til deres belastning af miljøet med ...
Læs mere

Vælg de rigtige klimaideer – og gør det nu

Der er meget at vælge imellem, når man læser regeringens nye idékatalog til en klimaplan. En række gode ...
Læs mere
Se den aktuelle elproduktion

juni 20 2013

Vindmøller og elbiler er ikke så ringe

Vindmøller og elbiler er ikke så ringe, som vindmøllemodstanderne vil gøre dem til. Et godt eksempel er Søren ...
Læs mere

Mellemfolkeligt Samvirke har både ret og tager fejl om madbenzin

Er det en god eller dårlig idé at bruge biobrændsel? Det er et gennemgående spørgsmål i en debat ...
Læs mere

Clever: Elbilen er billigst i drift

De KAN være billigere, mener FDM, der dog peger på en stor ubekendt. Elbilerne bliver stadig mødt med ...
Læs mere

Debat: Elbiler er ikke nok

Elbiler, elbiler, elbiler.Når vi taler om at reducere CO2-udslippet fra vores transportsektor, synes elbilen at være redningen. Men ...
Læs mere

Giv CO2-målene baghjul

En bred alliance i og omkring transportsektoren, deriblandt Energi- og olieforum, melder i denne fælles kronik sig klar ...
Læs mere

For lavt dæktryk belaster miljøet med 50.000 tons CO2 om året

Undersøgelse fra Q8 viser, at hver femte bilist aldrig tjekker dæktryk Knap hver 5. bilist tjekker aldrig bilens ...
Læs mere

Gør transportområdet til en politisk yndling

Det er som om, jeg har skrevet dette mange gange før. For vi venter stadig på et energiforlig. ...
Læs mere

Store prisstigninger på offentlig transport

Skal du fra Aarhus til København, så koster det dig elleve kroner ekstra i dag i forhold til ...
Læs mere

Hedegaard: Delebiler er vejen frem

- Vi har nu over syvhundrede millioner biler i verden. Om otte år har vi over en milliard. ...
Læs mere

Dong smækker kassen i for elbil-eventyr

Dong Energy er røget i strid med Better Place om en forpligtigelse til at yde elbilsfirmaet et millionlån. ...
Læs mere

Socialdemokraterne: Danmark skal være elbil-supermagt

Danmark skal være supermagt og etablere sig som absolut førende nation på elbilområdet. Det mener Socialdemokraterne, som har ...
Læs mere

Vores arbejde med energifællesskaber  

Vi er i VedvarendeEnergi i gang med et projekt, hvor vi hjælper og støtter fem nye energifællesskaber ved Storring-Stjær og Andelssamfundet i Hjortshøj i Østjylland og ved Føns, Haastrup og Jordløse på Fyn. Projekterne handler om at etablere sol og vindenergi til fordel for landsbyens beboere, forsamlingshuse, foreninger og forretninger, samt bruge el lokalt, bl.a. til varmepumper. Projektet er gjort muligt med støtte fra Energistyrelsens Energifællesskabspulje.  

Undervejs i projektet vil VedvarendeEnergi og tilknyttede rådgivere beregne og udarbejde mulige løsninger, som tager stilling til tekniske, juridiske og organisatoriske elementer af de enkelte energifællesskaber. Det vil ende med en række anbefalinger og rapporter, som vil give grundlag for de enkelte initiativers videre arbejder. Desuden vil VedvarendeEnergi lave en informations- og vidensdelingskampagne, som kan hjælpe fremtidige energifællesskaber med at komme i gang. 

Fakta

VedvarendeEnergi samarbejder med en række andre organisationer om hjemmesiden energifaellesskaber.dk. Her kan du finde information, håndbøger og meget mere om energifællesskaber.  

VedvarendeEnergi arrangerer tre sessioner samt en udstilling om energifællesskaber på Klimafolkemødet i Middelfart 31/8 til 2/9.

Her kan du møde os i hele perioden på udstillingen samt torsdag kl. 13-17 og fredag kl. 17-18, hvor du til vores tre sessioner kan lære mere om energifællesskaber, hvordan de organiseres og hvordan du selv kommer i gang.

 

Politiske udfordringer for energifællesskaber  

Der er flere problematiske regler og praksisser, som bremser energifællesskabers udbredelse. Derfor arbejder VedvarendeEnergi aktivt for at forbedre lovgivningen for at dele el lokalt. En af mulighederne er at få en lokal kollektiv tarifering. Med lokal kollektiv tarifering kan man dele el fra egne vedvarende energianlæg med fælles anlæg eller mellem naboer, og betale en mindre tarif for el-distributionen end når man får el via det centrale elnet. Andre el-forbrugere får også gavn af dette, da energifællesskaberne vil være med til at sænke belastningen på det kollektive elnet, og derved nedsætte behov for udbygning af elnettets kapacitet.  

Lokal kollektiv tarifering er omtalt i bemærkningerne til den revision af elforsyningsloven, som trådte i kraft 1. maj 2023. Spørgsmålet er nu om elselskaberne vil tage sagen op, og oprette en lokal kollektiv tarifering. 

Deling af strøm indenfor den samme ejendom eller matrikel er også begrænset med ændringerne af elforsyningsloven 1. maj 2023 modsat i Tyskland, hvor man gerne må dele strøm blandt lejere indenfor den samme ejendom, blot husene ligger tæt på hinanden. 

I VedvarendeEnergi arbejder vi for at forbedre disse regler. Som minimum bør Danmark sikre energifællesskaber, som de fremgår af EU’s elmarkedsdirektiv og Vedvarende Energi direktiv. Her står, at alle EU-lande skal sikre en befordrende ramme for energifællesskaber.   

Vedvarende Energikilder

Vedvarende energikilder Vores varme- og energisystem er i gang med en grøn omstilling væk fra fossile brændstoffer og ...
Læs mere
Atomkraft og co2

Nej tak til Atomkraft

Nej tak til Atomkraft Atomkraft er en farlig og meget dyr løsning, der er forbundet med store risici ...
Læs mere

CO2-neutral transport

CO2-neutral transport Biler, busser, skibe, fly og lastbiler er de største klimasyndere. Vi skal have en drastisk omstilling ...
Læs mere
På ByDel deler vi hinandens guld.

Ansvarligt forbrug

Ansvarligt forbrug Vores forbrug og produktion forurener vores miljø og klima. Vi skal have et ansvarligt forbrug centreret ...
Læs mere
Scroll to Top