CO2-neutral transport
Biler, busser, skibe, fly og lastbiler er de største klimasyndere. Vi skal have en drastisk omstilling af vores transportsektor, hvor vedvarende energikilder, CO2-afgifter og en større udbredelse af deleordninger skal være en del af løsningen.
Vores transportsektor kommer på en andenplads over de sektorer, som udleder mest CO2, hvilket gør den til en af de helt store klimasyndere. Hver dag kører vi til arbejde, til fritidsinteresser og til møder med mennesker, vi holder af. Og hver dag er vi afhængige af varetransport, både inden og uden for Danmarks grænser, for at kunne sætte mad på bordet. Men vores veje og trafik påvirker miljøet og klimaet negativt. Der er derfor behov for radikale ændringer af både transportpolitikken og de forudsætninger, der ligger bag den.
Det er vigtigt, at trafikken bliver reguleret, så forbrugerne også har et økonomisk incitament til at vælge kollektiv trafik eller cyklen fremfor at tage bilen på de kortere distancer. Elbiler skal også gøres billigere for forbrugerne at købe, således at benzin samt diesel biler bliver det dyrere alternativ. For at få flere til at benytte sig af den kollektive trafik, skal det kollektive trafiksystem gøres mere effektivt, så flere der bor uden for byerne kan vælge bus eller tog til.
Fakta
Transportsektoren inklusiv flyvning til udlandet står for 30 % af den samlede danske drivhusgasudledning.
Transportsektoren er i stadig vækst, alene i 2020 kom der 71.941 flere personbiler på de danske veje. I de senere år er bilernes afgifter sænket kraftigt samtidig med, at priserne for kollektiv transport er sat op.
Fly er en af de største klimasyndere, da der udover den store udledning af CO2 også afgives kondensstriber, som er med til at bidrage til drivhuseffekten og påvirke atmosfæren.
Relaterede artikler
Er der fremtid i el-biler?
En gratis tur over Storebælt er desværre ikke nok
VedvarendeEnergis Jonathan Ries: Flyafgifter er nødvendige
Flyafgifter kan skubbe os i den rigtige retning
Hvordan rejser jeg mest klimavenligt mellem København og Aarhus?
Den globale flytrafik er fordoblet siden 1990 og tredobles frem mod 2050
Afgifter og aflad: Luftfarten flyver under radaren
VedvarendeEnergi stiller forslag om flyafgifter
VedvarendeEnergi er med til at aflevere 41.000 underskrifter
Kører det for både dig og klimaet?
VedvarendeEnergi: Blokering for elbiler sidder også i folks hoveder
Trafikstyrelsen: Stigende billetpriser og færre passagerer i de danske tog
Dårlig dag for miljøet: Billigere biler øger klimabelastning og forsinker omstilling til VE
Tænk klima og miljø med i bilafgifterne
Regeringen har chancen for at give elbiler en hurtigere accelleration
Gør som Norge – lad flypassagerer betale en beskeden miljøafgift
Klimaløsning: Ring til bedste!
Forslag til bedre togbetjening mellem Danmark og Tyskland
Vedvarende Energi støtter opfordring om opretholdelse af europæiske nattog
Vi skal udfordre flybranchen og sikre det globale miljø
Debatindlæg: Dejlig lav oliepris?
Oslo skal være bilfri
De små elbiler og brintbilerne reddet; men ikke omstillingen til vedvarende energi i transporten
Højrefløjens vagthund
Omlæg Femern-forbindelsen til biltog som under den engelske kanal
Ærø får 125 EU-millioner til grønt færgeprojekt
Hurtig omstilling
Flere cykler
Toyota løbet over ende af brintbil-købere
Byzoner skal gøres ultrarene ved at fjerne ordinære biler
Vi må godt tro på den kollektive trafik
Miljøvenlig trafik: Nattoget er fremtidens transportmiddel
Danskernes hang til mikrobiler er tæt på at redde regeringens klimamål
Fordobling af elbiler på vej
Nye gas- og elmotorveje til Danmark er unødvendige
Kommentar til kvotehandelsystemmet for flytransport
Vælg de rigtige klimaideer – og gør det nu
Vindmøller og elbiler er ikke så ringe
Mellemfolkeligt Samvirke har både ret og tager fejl om madbenzin
Clever: Elbilen er billigst i drift
Debat: Elbiler er ikke nok
Giv CO2-målene baghjul
For lavt dæktryk belaster miljøet med 50.000 tons CO2 om året
Gør transportområdet til en politisk yndling
Store prisstigninger på offentlig transport
Hedegaard: Delebiler er vejen frem
Dong smækker kassen i for elbil-eventyr
Socialdemokraterne: Danmark skal være elbil-supermagt
Hvad er konsekvenserne af den stigende transport?
Den danske transportsektor er den eneste sektor, der fjerner sig fra klimamålene med stigende udledninger. Transportsektoren står for 30 % af den samlede danske drivhusgasudledning, hvor den primære energiforsyning kom fra fossile brændstoffer. Derfor er omstillingen af den danske transportsektor nødvendig for at reducere vores drivhusgasudledning. Det er især personbils- og flytransporten, der er de helt store syndere. Danskerne flyver 4-5 gange mere end verdensgennemsnittet og også mere end folk i være nabolande. Det er for højt. Udover den store mængde CO2, som flyene udleder, giver de også kondensstriber og skyer, som tilsammen bidrager endnu mere til en globale opvarmning end flyenes CO2-udledninger.
Det skal være nemmere og billigere at transportere sig miljøvenligt og på cykel. Desuden skal vi satse mere på delebiler, så man ikke selv behøver at eje en bil; men så man kan få en til rådighed, når man har brug for den. Vores mål er fleksible dele- og lånebilsordninger, så flere ikke behøver egen bil.
Vi mener
at landsdækkende kollektiv trafik og deleordninger er fremtidens transport.
at forureneren bør betale for forureningen, og det gælder også trafikområdet. Danmark bør indføre flyafgifter, som vores nabolande også har gjort. Dyrere flybilletter kan være med til at mindske antallet af flyvninger og dermed mindske CO2-udledning og kondensstriber. En yderligere international regulering af flyafgifter ville øge effekten endnu mere.
at bilafgifterne bør sættes op til det niveau, som de havde før de store afgiftsnedsættelser i 2015-2017, og benzin og diesel bør sættes op med 1500 kr/ton CO2 (4-5 kr./ liter), som anbefalet af Klimarådet.
at afgifter og fradrag på elbiler, kollektive transportmidler og cykler bliver reformeret, så det bliver mere økonomisk attraktivt at benytte sig af transportformerne.