Vindmøller og elbiler er ikke så ringe, som vindmøllemodstanderne vil gøre dem til. Et godt eksempel er Søren Quist Rasmussens indlæg i JP Aarhus 13/6, hvor han bestrider det gavnlige i vindkraft. Virkeligheden er, at vi i dagens Danmark får over 25 pct.af strømmen fra vindkraft, og vi har dermed har fået en renere
elforsyning med mindre CO2-udslip.
Det er ikke kun vindmøllernes skyld, at vi har en renere elforsyning: I skrivende stund producerer vindmøllerne 61 pct. af det danske elforbrug, alligevel importerer vi 9 pct. strøm, og kraftvarmeværkerne har reduceret produktionen. De danske kraftvarmeværker er så fleksible, at de hurtigt kan reducere produktionen. Og når vinden løjer af, gearer de op.
Manglende forståelse
Det er også udtryk for manglende forståelse, når Søren Quist påstår, at VVM-analysen for Havvind Århus Bugt er bestillingsarbejde. VVM-analyser er i Danmark som hovedregel betalt af dem, der ønsker projektet, uden at de bliver bestillingsarbejde af den grund.
Han behøver heller ikke bekymre sig for manglende strøm efter lukning af tre kulfyrede krafværksblokke. Energinet.dk, som er ansvarlig for stabiliteten af det danske elsystem, deler ikke Søren Quists bekymring.
Mht. elbiler, som vi nu har 1.400 af, ikke 100, som Søren Quist påstår, er det ikke et problem, at de skal hentes af Falck. Tværtimod: Sidst jeg var ude at køre, mødte jeg tre-fire benzinbiler, der var gået i stå på motorvejen, mens min elbil bragte mig sikkert både ud og hjem.
AF Gunnar Boye Olesen
VedvarendeEnergi
Klosterport 4E, Aarhus C