Eleverne i miljørådet på Aarhus Katedralskole forsøger at gøre deres skole lidt grønnere – blandt andet ved at afholde loppemarkeder og tøjbyttedage på skolen. I november fik de ny inspiration til hvordan de kan få endnu flere gymnasieelever til at agere mere bæredygtigt – det skete, da Marie Krogstrup, studentermedhjælper hos VedvarendeEnergi, var ude på Aarhus Katedralskole og holde workshop for miljørådet. Den bød blandt andet på en grøn fotosafari, en snak om hvordan eleverne kan lære at lappe deres cykler – og meget mere.
Af Gustav Ebbesen
På en skærm i et mødelokale bliver der vist to billeder; ét billede er af en kornmark i Danmark. En traktor med en kæmpe såmaskine bagpå kører over den. Marken er høstet, og det eneste grønne, der er at se, er nogle træer som står ved markens kant. Det andet billede viser flere afdøde grise, som er smidt ovenpå hinanden bagerst i en metalcontainer. I baggrunden er der en rig og grøn kornmark med vindmøller og blå himmel.
Sådan starter dagens workshop på Katedralskolen i Aarhus og skaber, med det samme, den perfekte åbning til reflektion. Til stede er eleverne fra skolens miljøråd, og Marie, studentermedhjælper hos VedvarendeEnergi, der afholder workshoppen, og som spørger dem om kunst skal have en rolle i klimaformidling?
”Det er noget, der tit skaber fokus og meget opmærksomhed. Som når Greenpeace laver store demonstrationer – det er jo kunst og skaber meget opmærksomhed,” mener Annabella, som er medlem af miljørådet.
På samme måde skaber de billeder, Marie viser, opmærksomhed i lokalet – og det er netop målet med workshoppen: at forsøge at øge klimaengagement blandt danske gymnasieelever – ved at hjælpe skolernes miljøråd med at afholde arrangementer, som understøtter ung-til-ung formidling af klimaproblematikker og -løsninger. På Katedralskolen har de i løbet af året allerede afholdt flere arrangementer, fortæller eleverne:
”I år har vi lavet et loppemarked, hvilket før i tiden har været et tøjbyttemarked, men det virkede ikke så godt, fordi folk bare kom og tog tøj. I år valgte vi derfor at sælge boder til et loppemarked, og så har vi købt skov for de penge, vi har tjent på at sælge boder,” forklarer Laura, som går i 3. E.
Clara fra 2. N følger op: ”Vi var også for nyligt til klimaklyngedag ude i andelssamfundet i Hjortshøj (i Aarhus, red.), som er et bæredygtigt boligområde. Det var vi ude at se og høre om sammen med en masse andre miljøråd fra gymnasieklasser i Midtjylland.”
Ovenpå snakken om alt det, som miljørådet allerede har lavet i år, kommer Marie med flere idéer til eleverne til andre klima-aktiviteter, de kan lade sig inspirere af – blandt andet genbrugscrawl, frøbomber, repair workshops og muligheden for at deltage i Fem Fede Dage, som VE’s ungdomsorganisation, Grøn Geist, står bag.
Grøn fotosafari og bedre affaldssortering
Snakken slutter, og det er blevet tid til at eleverne skal ud på en såkaldt Grøn Fotosafari – her går eleverne i grupper rundt på skolen for at tage billeder af steder og konkrete områder på skolen med forbedringspotentiale i forhold til grøn omstilling og bæredygtig praksis. Inden eleverne skal rundt på tur, stiller Marie et par spørgsmål, som sætter tankerne i gang: Hvad mangler skolen? Hvor kan der forbedres? Med de spørgsmål i baghovedet begiver eleverne sig afsted.
På turen tager eleverne blandt andet billeder af cykelstativer, forskellige skraldespande og fællesrum. Clara fra 2. N synes at fotosafarien har været en øjenåbner:
”Jeg synes det er ret godt at det bliver meget konkret. Vi kan tit komme til at sidde inde i mødelokalet og tænke i store ting og arrangementer – nu ser vi alle mulige små ting og tænker ’Ej, det er også noget, vi kan fokusere på.’”
Som Clara forklarer, kan klimaindsatser ofte føles store og abstrakte, og mange elever kan have en oplevelse af, at deres egen mulighed for at påvirke klimaet positivt er begrænset. Hun fortæller, at det tit kan hjælpe at fokusere på de små, konkrete ting, man rent faktisk kan gøre, og at tænke ’Vi tager én ting ad gangen.’
For at skabe overblik ovenpå fotosafarien, viser Marie elevernes billeder på skærmen, så alle kan de dem. Her bliver det tydeligt at der er et gennemgående fokuspunkt for eleverne. Den ting på skolen, som eleverne efter fotosafarien alle bliver enige om godt kan trænge til forbedring, er affaldssorteringen.
”Man kunne jo lave en skralde-indsamlingsdag, eller male en stor dåse og klistre på ved pantspandene som nudging til at man her kan aflevere sin pant,” opfordrer Marie i den forbindelse.
Der er også en anden ting, som flere af eleverne har taget billeder af: Et vindue ind til et lokale, hvor der ligger en masse værktøj på store borde og hylder med alt fra skruer og boremaskiner til save og træstykker. Det er skolens værksted, som eleverne diskuterer muligheden af at udvide brugen af:
”Vi har et Makers Space, som man måske kan bruge til et reparationsværksted – eller måske til at lave ting som hjemmelavet bivokspapir, eller en workshop, hvor man lærer hvordan man lapper sin cykel,” foreslår Emma fra 3. E.
Efter Maries opfordring laver eleverne selv endnu flere lister med idéer til forbedring af helt konkrete ting på skolen.
Upcycling af studenterhuer, plante- og fuglekasser
Udover at arrangere workshoppen, som munder ud i konkret inspiration for eleverne, tilbyder VE også økonomisk støtte til de klima-aktiviteter, som de fører ud i livet. Hvert miljøråd kan søge om 3.000 kr. til brug til klimarelaterede arrangementer på deres skole. På Katedralskolen har eleverne allerede fået flere gode idéer til hvad de kan bruge pengene til:
”Den dag vi var til klimaklyngemøde, snakkede vi lidt om at lave en dag, hvor man kan upcycle sin gallakjole, eller lave sin egen – eller upcycling af studenterhuer eller sådan noget,” fortæller Selma fra 2. N.
Én af de andre elever, Emma, fortsætter:
”Jeg kunne godt tænke mig at gøre sådan, at vi fordeler ansvaret lidt mere lige på skolen. At man får tildelt nogle opgaver og noget mere ansvar. Måske at man kunne komme og lave sin egen personlige fuglekasse, som for eksempel kunne hænge ovre ved pedelbygningen, eller at man stod for en plantekasse sammen med en ven eller veninde.”
Mere motivation, inspiration – og ny viden
Dagens workshop er slut – og Marie efterlader eleverne med både ny inspiration og viden om klima – og om EU’s rolle i klima og cirkulært forbrug. Det er et friskt indspark at få viden udefra, og komme ud af mønstret med at sidde og snakke om de samme ting igen og igen, fortæller Clara fra 2. N:
”Jeg tror det er godt til at motivere os. Det gør at vi i højere grad får taget initiativ til at se på nogle konkrete ting, som vi gjorde med øvelserne. Den her workshop sætter andre ord på det og kommer med andre forslag, så vi ikke bare sidder i den samme miljøgruppe og bliver ved med at snakke om de samme ting. Vi får noget inspiration udefra.”
Eleverne forklarer, at de efter workshoppen føler sig inspireret, og sætter pris på de konkrete forslag og viden, som de har fået under præsentationen:
”Det var virkelig godt med alle de konkrete forslag, der var. Der var mange idéer, vi slet ikke har talt om. Og så selvfølgelig også at få noget information om bæredygtighed og klima – og det med EU, som jeg i hvert fald ikke vidste noget om før,” afslutter Emma.



