På landets FGU-skoler handler hverdagen først og fremmest om at hjælpe unge videre – unge, der ellers står uden for uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet. Derfor fylder bæredygtighed sjældent meget i undervisningen. Men det har FGU Aarhus Skejby lavet om på. I samarbejde med VedvarendeEnergi har skolen sat grøn omstilling på dagsordenen – og gjort det på en måde, hvor eleverne selv har været med til at bestemme, hvordan de vil arbejde med bæredygtighed i hverdagen. Det har ført til både affaldssortering og en byttedag med stor opbakning blandt elever og lærere, fortæller underviser Jeppe Degn.
Af Charlotte Elisabeth Christiansen
Det store lokale summer af liv. Rundt om de lange bordrækker bevæger elever og lærere sig nysgerrigt rundt, stopper op og kigger på de mange ting: et brætspil, bunker af tøj og sko, en russisk dukke, et rivejern, lamper, en taske, et stegetermometer – og endda en PlayStation. I hjørnet står en træreol med bøger og skiltet “Bogbyttebiks” hængende over.
Sådan så det ud, da FGU Aarhus Skejby i starten af april holdt byttedag – en dag, hvor alle kunne tage ting med hjemmefra, som de ikke længere bruger, og bytte sig til noget andet, de har mere brug for. Byttedagen var ét af flere grønne initiativer, som skolen har sat i gang. I april blev der nemlig også indført affaldssortering på hele skolen.
Initiativerne udspringer af et samarbejde med VedvarendeEnergi – støttet af Tuborgfondet – der har til formål at engagere elever og skoler i den grønne omstilling.
“I en skoleform som FGU er der fokus på nogle andre ting end bæredygtighed. Men her på skolen er vi blevet enige om, at det ikke er noget, vi kan undgå at forholde os til. Det er jo en naturlig del af moderne dannelse og af at forholde sig til den verden, vi lever i – og det er en del af vores opgave, når vi uddanner nye generationer til fremtiden. Så vi synes ikke at det her med bæredygtighed skal være modstridende med den opgave, vi ellers er sat til at løse,” fortæller Jeppe Degn, underviser på skolens linje for musisk og kunstnerisk produktion.
Eleverne tager teten på det grønne arbejde
Samarbejdet med VedvarendeEnergi gav både opbakning og økonomisk støtte til arbejdet – men det var eleverne, der endte med at tage teten på opgaverne.
“I lærergruppen havde en kollega allerede startet vores bogbyttebiks. Og så snakkede vi om, hvad vi ellers kunne gøre. Vi kom frem til at det var vigtigt at eleverne selv besluttede, hvilke grønne tiltag vi skulle sætte i gang. Derfor sammensatte vi en projektgruppe af elever, der havde lyst til at være med – og så viste det sig at de havde nogle supergode perspektiver på det. De pegede selv på affaldssortering og byttedagen, som noget af det første, de gerne ville arbejde videre med,” forklarer Jeppe.
Cecilie, som går på linjen for musisk og kunstnerisk produktion, og er én af de elever, der deltog i projektgruppen, supplerer:
“Allerede sidste år, da jeg gik her, havde vi nogle skraldespande til sortering, men de blev hverken brugt til at sortere eller til at putte skrald i. Så det var spændende at vi kunne mødes, og finde ud af hvordan vi kunne bruge dem.”
Projektgruppen begyndte med otte elever, men siden kom flere til – nogle af nysgerrighed, andre for at bidrage med deres faglige kompetencer. Blandt andet har elever fra det mediegrafiske hold designet klistermærkerne til skolens skraldespande, så det tydeligt fremgår, hvad der skal i hvilke beholdere.
“Lige nu har vi kun beholdere til mad-, rest-, papir-, og pantaffald. Det har været vigtigt, at det ikke blev for meget på én gang – det skulle ikke være sådan, at eleverne gik kolde i det, og de skulle have lyst til det. Eleverne har selv budt ind med hvad de synes var overskueligt. Det var fedt at opleve, hvordan de selv sagde: “Det synes vi at vi skal gøre, og det tror vi at vi kan gøre.” Så det har været dem, der har defineret det,” fortæller Jeppe.
Han fortsætter med at fortælle om hvordan eleverne også tog ejerskab i forbindelse med byttedagen:
“Det var også fedt at se og mærke hvordan de bød ind med deres faglighed til byttedagen. Mine elever var på det tidspunkt i gang med et plakatforløb, hvor de lærte hvordan man laver en plakat, hvordan man formidler et budskab og fanger en interesse. Det kunne de så sætte i spil i forhold til at motivere alle på skolen til at deltage i byttedagen. De lavede plakater, som blev hængt op rundt omkring på skolen og inviterede og inspirerede de andre elever til at deltage.”
Små midler, stor effekt – og en grøn fejring
For Jeppe og resten af lærergruppen har elevernes engagement været en øjenåbner:
“Vi blev overraskede over, hvor meget viden og motivation nogle af eleverne allerede havde. At de gik forrest – det gjorde en stor forskel. Det var fedt at opleve. Også at de kan lære hinanden om bæredygtighed – ung til ung – og ikke kun høre om det fra os lærere,” forklarer Jeppe.
Samtidig har projektet vist, at det ikke kræver meget at komme i gang med at arbejde med bæredygtighed:
“Man kan hurtigt tro, at det kræver en masse penge og planlægning. Men det behøver det ikke. Vi brugte bare de borde og ting, vi havde, og satte noget i gang. Hvis det ikke havde virket, så havde vi jo bare ladet være næste gang. Men det gjorde det – så det er med ikke at lade sig begrænse af alt det, der kan gå galt,” siger Jeppe. Han fortsætter:
“Det sjove var også, at vi fandt ud af, at mange af de ting, vi lavede, ikke kostede noget at lave. Nu var vi heldige, at vi forvejen havde nogle affaldsspande til sorteringen – det ville ellers være noget, som vi skulle ud at købe. Men det var superfedt at finde ud af at der var meget, der kunne gøres uden penge.”
De penge, skolen har modtaget fra VedvarendeEnergi, er i stedet brugt til at fejre de elever, der har været med:
“Vi lavede en lille fejring, hvor de fik lidt anerkendelse og ‘shine’ fra deres medstuderende. Vi serverede trøfler – fordi det er en affaldskage. Så den var jo også grøn,” siger Jeppe med et smil.
Næste skridt: Flaskehaver og fælles grøn retning
På den anden side af sommerferien er affaldssortering blevet en fast del af hverdagen på FGU Aarhus Skejby. Og det næste initiativ er allerede i gang:
“Vi har spurgt eleverne, hvad de godt kunne tænke sig at lave som det næste for de midler, vi har. Og de foreslog flaskehaver – så det skal vi i gang med nu,” fortæller Jeppe.
Hvad fremtiden ellers bringer, er stadig åbent – men én ting er sikkert: Det grønne fokus har gjort en forskel – og det er kommet for at blive.
“Man kan jo kigge ned i skraldespandene og se, at det virker. Det viser en orientering mod fællesskabet, og en respekt for det fra elevernes side. Både her, men også i en større sammenhæng. Det er fedt at se. Det har også givet en større bevidsthed om bæredygtighed og at det er noget, vi godt kan arbejde med – både blandt elever, lærere og ledelse. Så jeg håber, at vi kan få det endnu mere på dagsordenen og skabe en fælles grøn ramme for hele skolen.”
Forrest, som er elev på skolens mediegrafiske hold, og har lavet klistermærkerne til skolens skraldespande, er enig:
“Jeg synes, det har været spændende at finde ud af, hvor nemt det egentligt er at gøre tingene, når først man tager beslutningen om at gøre noget.”
Jeppe slutter af med en opfordring til andre FGU-skoler:
“Hvis man har svært ved at komme i gang, tror jeg, at et godt sted at starte er med en enkelt happening – som vores byttedag. Og så kan man jo se, om det kan vokse derfra.”
Byttedag på FGU Aarhus Skejby.


