Giver nyheder om klimaforandringer dig en følelse af handlekraft eller afmagt? 

Print Friendly, PDF & Email

Medierne har stor magt – også når det gælder nyhedsdækningen af klimaforandringerne. Bettina Wolgast og Mikkel Hougaard Sørensen fra VedvarendeEnergis frivilliggruppe for global klimaformidling har set nærmere på samspillet mellem netop klimaforandringer og medier. Resultatet blev en lille video med et interview og et særligt budskab. 

  

Af Ester Quante 
 

Føler du dig motiveret til at handle, når du læser i avisen om brændende regnskove og is, der smelter nord for polarcirklen? Det er som bekendt bare nogle af de konsekvenser, der er forbundet med klimaforandringer. Alvoren og de negative effekter af netop klimaforandringerne efterlader mange med en følelse af afmagt. Samtidigt er der et kontinuerligt fokus på de negative historier om klimaforandringerne, som er med til at forstærke den følelse.  

Det hænger sammen med menneskets negativitetsbias. Den får os nemlig til at fokusere mere på negative hændelser, og dermed negative nyheder, som også påvirker os mere end positive nyheder. 

Bettina og Mikkel, som begge er frivillige i VedvarendeEnergis globale klimaformidlings-gruppe, har set nærmere på, hvordan vores negativitetsbias påvirker os, når vi læser om klimaforandringerne. For at blive klogere på emnet har de talt med lektor i psykologi på Aarhus Universitet, Hans Knoop, om positiv psykologi, og journalist og forfatter, Karen Lumholt, om konstruktiv journalistik.
 

Både modtager og afsender skal forholde sig kritisk 

At Bettina og Mikkel netop har valgt at undersøge vores negativitetsbias, er der god grund til, som Bettina forklarer:  

“Det er vigtigt, at folk bliver bevidste om, hvordan man som menneske er disponeret til at tænke i bestemte baner.” 

Bettina og Mikkel forklarer, at netop fordi vi har tendens til at lade os påvirke mere af de negative historier, har vi alle et ansvar for at forholde os kritisk – uanset om vi formidler klimaforandringerne, eller er dem, der bliver formidlet til. Når vi læser avisen, skal vi være bevidste om, at det vi læser, også har et bestemt mål: At tiltrække så mange læsere som muligt. Og vi retter mere opmærksomhed mod negative nyheder end positive historier. Bettina tilføjer: 

“Men det er også vigtigt at afsenderne er bevidste omkring deres påvirkning, så de kan stille sig kritiske overfor deres egen rolle og ansvar i formidlingen.” 

 

Det er vigtigt at huske de positive historier 

“Vi står over for et globalt problem, der for mig til tider kan virke fuldstændig uoverskueligt” mener Mikkel.  

Han forklarer, at det netop derfor er så vigtigt at huske de positive historier. Det er essentielt at formidle klimaforandringerne på en måde, så problemerne bliver forståelige. Det betyder nemlig at vi tydeligere kan se muligheder for at handle, og dét motiverer til at involvere os aktivt i klimakampen.  

Den globale klimaformidlingsgruppe i VedvarendeEnergi arbejder hovedsageligt med at formidle organisationens aktuelle, internationale arbejde.  

“Man skal i sådan en rolle være meget opmærksom på sin retorik, og her kan konstruktiv journalistik og positiv psykologi være brugbare redskaber, så man motiverer sin modtager i stedet for at skræmme dem væk,” fortæller Mikkel.  

“Målet er at kommunikere enkelte historier, men også hvordan VedvarendeEnergi arbejder på et mere generelt plan, når det kommer til det internationale arbejde.” Og den kommunikation handler netop om at vise at selvom vi kan føle afmagt, er der ting vi alle sammen kan gøre.
 

Se videoen, som Bettina og Mikkel har lavet her: