VedvarendeEnergi: Blokering for elbiler sidder også i folks hoveder

Pressemeddelelse den 9. oktober 2018

VedvarendeEnergi nikker anerkendende til regeringens mål om 1.000.000 elbiler i år 2030. Men udover et nyt afgiftssystem og andre fordele for elbiler skal der også et massivt oplysningsarbejde til. Selvom danske bilister ofte kører korte afstande mellem arbejde, skole, fritidsaktivitet og supermarked, er mange fast indstillet på, at en elbil først er interessant, når den kan køre mindst 300 km på en opladning. Det er ren benzinbils-vanetænkning. VedvarendeEnergi efterlyser en myteknuser-indsats i regeringens klimaudspil.

”Regeringens udspil indeholder på fornuftig vis en indsats, der skal hjæpe danskerne til at købe klimavenlig aftensmad. Vi skal også hjælpe danskerne med at købe klimavenlig bil. Der bør derfor også være fokus på oplysningsarbejde om elbiler”, siger Lars N. Jensen, senioranalytiker hos VedvarendeEnergi.

Og der er flere grund til, at vi har behov for mere oplysning. Det er et godt skridt på vejen, at udspillet vil udskyde den planlagte stigning i registreringsafgiften for el- og hybridbiler, samt forhøje fradraget, men der er mange andre ting end købsprisen, der er afgørende for bilvalget. Lars N. Jensen supplerer: ”Erfaringer fra Norge viser, at driftsomkostningerne for ejeren af en Nissan Leaf er ca. 40 pct. af en tilsvarende udstyret dieseldrevet Nissan Qashqai. Det er der ikke mange danskere, der tænker på”.

Oplysning om elbilers omkostningsfordele er vigtigt
Oplysningsarbejde er en forudsætning for, at forbrugeren kan få et realistisk billede af elbilens muligheder. VedvarendeEnergi anbefaler et uafhængigt informationsmateriale om elbilens fordele til både bilkøbere og -sælgere, hvor også oplysninger om opladestationer er særdeles vigtige. Informationsmaterialet skal tillige have fokus på totalomkostninger, der vil synliggøre de omkostningsfordele, elbiler har på de fleste andre punkter end anskaffelsespris.

”Man kan for eksempel få et abonnement, hvor man kan lade al den strøm, man vil for 379 kr. om måneden, og det er der jo ikke mange benzinselskaber, der vil tilbyde bilister. Dertil kommer, at ejerafgiften og forsikringen er lav. Så selvom elbilen kan være lidt dyrere end benzin- eller dieselbilen, kan det sagtens svare sig i forhold til lave driftsomkostninger”, forklarer Lars N. Jensen.

Godkendte anhængertræk kan fremme salget af elbiler
VedvarendeEnergi og Elbilforeningen FDEL udsendte i juni en vejledning til ministeren omhandlende mulige tiltag til at fremme elbiler foruden de afgiftsmæssige tiltag. Tiltagene omfatter foruden oplysning blandt andet godkendte anhængertræk, ændrede forhold i skiltningen ved ladepladser, ladestandere på Vejdirektoratets vejnet, statens egne bilindkøb og justeringer i firmabilbeskatninger.

Læs vores analyse af hele regeringens klimaplan.

VedvarendeEnergi