Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page

Vind-og solaftale misser lokale initiativer og lover dårligt for langsigtet energiplan

D. 26. september indgik regeringen og Dansk Folkeparti en ny aftale om støtte til sol og vind. Gunnar, vores politiske koordinator, er skeptisk over for aftalen.

Den smalle aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti, der blev indgået sent tirsdag den 26. september, hvorefter vindmølle- og solcelleprojekter de kommende to år skal deltage i udbud, gør det sværere at realisere lokale vindmølleprojekter. Den smalle aftale er også et dårligt udgangspunkt, for at vi i Danmark kan få et bredt forlig om de kommende års omstilling til vedvarende energi. En snæver aftale er en modsætning til de tidligere års brede energiforlig, der har båret den hidtidige omstilling til vedvarende energi, og som har garanteret en del sikkerhed på energiområdet.

Større risiko for udviklere

Aftalen med sol-og vindkraftudbud, som kræver, at alle tilladelser er givet, vil gøre det langt mere risikabelt at gå i gang med vindmølleprojekter end med den nuværende ordning for landvindmøller. Et godkendt projekt kan falde, hvis det er dyrere end konkurrenternes ved en budrunde. Og det ved projektudviklere først efter at have betalt flere års projektudvikling, VVM-analyse med mere. Det betyder, at alle projektudviklere får en større risiko. Den nuværende garantiordning for vindmøllelaug er for utilstrækkelig til at sikre nye vindmøllelaug, idet projektudvikling inklusiv VVM-analyse og godkendelsesproces koster langt mere end garantien, der er begrænset til 500.000 kr. pr projekt. Derfor er det med aftalen blevet endnu sværere end hidtil, sandsynligvis umuligt, at gennemføre vindmøllelaugsprojekter og andre lokale projekter. Derved vil projekter med lokal nytte og mindre lokal modstand blive endnu sværere at gennemføre til skade for både udbygningen med vedvarende energi og for den folkelige støtte til omstillingen af vort energisystem.

Den værst tænkelige model

Grundlæggende giver forslaget med udbud om pristillæg en varierende og uforudsigelig elmarkedspris og en maksimal prisrisiko over for nye VE-anlæg. Ved faldende elpris vil anlæggene blive økonomisk nødlidende og ved stigende elpris kommer elforbrugerne til at betale overpris. Den valgte prismodel er med andre ord den værst tænkelige og vil betyde, at investorerne er nødt til at beregne sig et risikotillæg, hvilket vil fordyre projekterne.

Aftalen kan også forventes at betyde, at en enkelt energiform vil blive favoriseret, så der for eksempel kun udbygges med solceller i de kommende to år, da udviklingsomkostningerne til solcelleprojekter er lavere end for vindmølleprojekter. Der kan forventes stop-go effekter specielt i vindbranchen, hvilket skader virksomhederne og på sigt forhøjer deres priser.

Forslagets omlægning af perioden med pristillæg til 20 år, fra i dag 22.000 fuldlasttimer for vindmøller, vil dels betyde højere samlede pristillæg, idet investorer skal have højere forrentning af investerede midler end staten, og dels betyde, at staten i længere tid er bundet af en bestemt betaling. Desuden vil det betyde, at der ikke længere er favorisering af placeringer med lidt dårligere vindforhold, hvor møller på dårligere placeringer med nuværende ordning får lige så meget i pristillæg som møller på de bedste placeringer, blot over en længere periode.

Vi opfordrer derfor regeringen til at gentænke aftalen, øge garantiordningen for projekter med lokal nytte og fremover arbejde for brede forlig, så vi får sikkerhed for den politiske omstilling til vedvarende energi, hvilket der er brug for.

Læs hele aftalen

Kontakt Gunnar Boye Olesen, politisk koordinator såfremt du har spørgsmål på gbo@ve.dk

VedvarendeEnergi